1 Mart 2022

Bakım ve Onarım Arasındaki Farklar Nelerdir?

Yüzeysel bakıldığında, bakım ve onarım arasında pratik bir fark yoktur. İkisi de varlık ve ekipmanları kontrol etmek için kullandığınız araçlardır. Bu araçlar sayesinde sisteminiz aksamadan çalışmaya devam eder. Bir bakım departmanı yönetirken, maksimum kazanç elde etmeyi hedeflersiniz. Bu gibi durumlarda iki araç arasındaki önemli farklılıklar ortaya çıkacaktır. Her birinin oynaması gereken rolü ne kadar iyi anlarsanız, yönetmek o kadar kolay olur. İkisi arasındaki temel fark “ne zaman” yapıldığıdır. Peki bakım ve onarım arasındaki farklar nelerdir? Maliyeti yüksek kesinti sürelerini nasıl azaltırsınız?. 

repairist_demo_banner1

Onarım nedir? 

Onarımlar, varlık veya ekipmanlarınız arızalandıktan sonra yaptığınız iştir. Bu tanım çok sade olsa da aslında tümüyle açıktır. Arızalardan sonra onarımlar gelir. Arıza, onarım tanımının önemli bir parçası olduğu için, arıza konusuna kısaca değinmekte fayda vardır. 

Kısmi arızalar 

Birçok arıza kısmidir, yani varlık veya ekipman çalışmaya devam eder. Ancak bu çalışma doğru şekilde olmadığı gibi büyük arızaları da beraberinde getirebilir. 

Yani, teneke kutu yapan bir makineniz olduğunu ve mükemmel bir şekilde ayarlamalarını yaptığınızı düşünün. Her on dakikada bir 100 tane mükemmel teneke kutu yapabildiğini varsayalım. Kısmi bir arıza, 100 kutu ürettiği anlamına gelir. Ancak bu durumda üretim 10 dakika yerine 15 dakika sürmektedir. Tam tersi durumda üretim 10 dakika sürmekte fakat on dakikada bir sadece 68 kutu üretim yapabilir. Faklı bir kısmi arıza olarak, doğru zamanda doğru sayıda kutu üretimi yapıyor olabilir. Fakat bu üretimlerin çoğu kusurlu ürün olabilir. 

Komple arızalar 

Tam bir arıza durumunda, varlığınız veya ekipmanınız tamamen çalışmayı durdurur. Bu durum, kısmi bir arızadan daha kötü görünebilir, ancak genellikle daha iyidir. 

Kısmen başarısız olan bir havuz ısıtıcınız olduğunu düşünelim. Gereken sıcaklık 78 ila 82 derece arası iken 75 derece sıcaklıkta çalışıyor olabilir. Veya havuzu, planlanan sekiz saat süre yerine yalnızca altı saati için ısıtabilir. Burada, kısmi arıza çok fazla göze batmaz. Ancak teneke kutu makineniz kısmen arızalanırsa, farkında bile olmadan yüzlerce kusurlu teneke kutu üretmiş olursunuz. Komple arıza buna benzer durumlarda sorunlu üretim yapmayacağı için farklı kayıplar ortaya çıkarmayacaktır.  

Bakım nedir? 

Bakım ise varlık ve ekipmanlar arızalanmadan önce yaptığınız iştir. Bakımı arızalardan önce yapmanızın nedeni, arızalardan ve ilgili onarımlardan kaçınmanızı sağlamasıdır. Onarımları arıza türlerine göre böldüğümüz gibi bakımı da farklı bakım stratejilerine ayırabilirsiniz : 

Bu stratejilerin arasındaki fark, bakımı ne zaman yapacağınıza karar vermenizle ilgilidir. Örneğin, üreticilerin tavsiyeleri ile varlık bakım ve onarım geçmişleri inceleyerek önleyici bakım denetimlerini planlarsınız. Ancak tahmine dayalı bakımda, varlığa monte edilmiş sensörlerden gelen verileri analiz etmek için yazılımı kullanırsınız. 

Ancak hepsinin ortak noktası, planlanmamış arıza ve maliyetli onarımlardan kaçınma düşüncesidir. Buna yöntem olarak bakımı, arızalardan önce tamamlamak gerektiği fikrini ele alırlar. 

Bakım mı yoksa onarım mı hedeflenmeli? 

Bakım her zaman onarımlardan daha iyidir, daha detaylı baktığımızda;

Daha fazla maliyet 

Onarımlar size her zaman düşündüğünüzden daha pahalıya ve daha fazla şekilde maliyete neden olacaktır. 

Örneğin bir pompa asla kendini yağlamaz ve tutukluk yapar. Onu tekrar çalışır hale getirmek için parça ve işçilik maliyeti gerektirir. Peki ya ihtiyacınız olan parçalar envanterinizde yoksa? Parça ve malzemeler için hızlı teslimat ödemesi yapmanız gerekir. Peki ya pompa gece vardiyasında durursa? Ertesi gün bir teknisyenin gelip tamir etmesini beklemek yerine, onları hemen aramanız gerekir. Bu da fazla mesai saatleri ve ekstra ücret anlamına gelir. Ayrıca, pompanın arızalı olduğu süre boyunca, etrafta bekleyen operatörleriniz olur. En kötü durumda, tüm hat durur ve organizasyonun çalışması gereken üretim zamanını boşa harcar.    

Daha fazla stres 

Üretim hattı çalışanları etrafta dikilip seyrederken, varlıklar üzerinde çalışmak kadar stresli bir durum daha vardır. Bu da ofisinizde oturup bir felaketin gelmesini beklemektir. Arıza felaketinin geleceğini bildiğiniz halde bunun tam olarak ne zaman olacağını bilmiyor olmak oldukça streslidir.. 

Bakıma geçtiğinizde ve onarımlardan uzaklaştığınızda, her şey daha ucuz ve daha az stresli olur. Denetimlerin ve çalışmaların ne zaman gerçekleşeceğini bildiğiniz için sürpriz yaşamazsınız. Doğru kişilere ve parçalara sahip olduğunuzdan emin olabilirsiniz. Çünkü onlara tam olarak ne zaman ihtiyacınız olduğunu bilirsiniz. 

repairist_demo_banner2

CMMS, bakım ve onarım arasındaki farklar konusunda size nasıl yardımcı olur? 

Modern bilgisayarlı bakım yönetimi yazılımı (CMMS) her adımda yardımcı olur. Her şeyin merkezinde, tüm verilerinizi güvenli, emniyetli ve erişilebilir tuttuğunuz bir veritabanı bulunur. Bu veritabanına entegre, hem isteğe bağlı hem de önleyici bakım için özellikler vardır. 

Daha hızlı, daha uzun ömürlü onarımlar 

Onarım hayatın kaçınılmaz bir parçası olduğu için, onlarla daha iyi başa çıkmanın yollarını bulmanız gerekir. Bakım için yeterli araç ve ekibe sahip olmanız, arıza olmadan önlemeye çalışmamanız anlamına gelmemelidir.

Doğru CMMS ile, bakım taleplerinin taranmasından, teknisyenlerin işi doğru yapmak ve hızlı bir şekilde kapatmak için ihtiyaç duyduğu her şeyle dolu iş emirlerini oluşturmaya, önceliklendirmeye, atamaya ve izlemeye kadar isteğe bağlı iş emirlerinin her yönünü kontrol edebilirsiniz. Ekipteki herkesin herhangi bir mobil cihazdan yazılıma erişimi olduğundan, her yerden herkesle bağlantı kurabilirsiniz. 

Proaktif (Zamanında) bakım 

Yangınları söndürmede ne kadar iyi olursanız olun, yangın çıkmadan önlemek her zaman daha kolay olacaktır. 

Doğru CMMS ile, tüm kritik varlıklarınız ve ekipmanlarınız için sağlam bir önleyici bakım programı kurabilir, programlayabilir ve takip edebilirsiniz. Böylece ekibin her şeyi çalışır durumda tutmak için doğru denetim ve görev kombinasyonuna sahip olmasını sağlayabilirsiniz. Yerleşik raporlama modülüyle, ekibin programı ne kadar iyi takip ettiğini ve hangi varlıkların daha fazla veya daha az dikkat gerektirdiğini tam olarak görebilirsiniz. 

Sonraki adımlar

Bakım ve onarım arasındaki farklar konusunda yeterli bilgiyi aldınız mı?

repairist, size yardımcı olmak için burada. Bakım Yönetim Sistemi hakkındaki sorularınızı yanıtlayabilir, yazılımın temel özellikleri ve faydaları hakkında bilgi verebilir, repairist demosuna ulaşmanıza ve hatta ücretsiz bir deneme almanıza yardımcı olabiliriz.