Bu başlık iyi bir başlangıç. Ama asıl soru “Sizin için hangisi doğru?”
Çünkü bakım stratejilerinden birini veya bir kombinasyonunu seçmeniz gerekiyor ve dikkatli bir şekilde seçmelisiniz.
Bakım stratejisi nedir?
Her şeyden önce, çalışan bir bakım stratejisi tanımına ihtiyacımız var. İhtiyacımız olan şey, oradaki en iyi rotaya karar vermeden önce hedefin net bir şekilde anlaşılmasıdır. Peki, bakım stratejisi nedir?
Onu temel unsurlara indirgemek, en az miktarda kaynak kullanırken işleri mümkün olan en uzun süre boyunca çalışır durumda tutmak için kullandığımız bir çerçevedir. Burada kaynaklar zaman, para ve emek gibi şeylerdir. Kaynakları farklı türlere ayırmak için yardımcı olur, ancak bunların genellikle birbirine bağlı olduğunu unutmayın. Örneğin, işçilik paraya mal olur. Ve herkes bilir, vakit nakittir.
Bakım, işleri mümkün olduğunca uzun süre çalışır durumda tutmakla ilgili olsaydı, her duruma tonlarca kaynak döker ve buna bir gün harcardık. Ailenizin istasyon vagonunu yolda tutmanız mı gerekiyor? Kaynakları hesaba katmıyorsanız, garajınızda takılmak için bir NASCAR pit ekibi kiralamak uygun bir çözüm haline gelir. Veya eskisi her çeyrek depo benzin aldığında yeni bir istasyon vagonu satın alın. Bunlar uç örneklerdir, ancak en iyi bakım stratejisini ararken her zaman kaynakları göz önünde bulundurmanın ne kadar önemli olduğunu vurgularlar.
Ancak sizin için en iyi olanı seçmeden önce seçeneklerinizi anlamanız gerekir.
Arızaya kadar bakım nedir?
Bunu stratejiler listesinde görmek biraz şaşırtıcı olabilir; genellikle bir planınız olmadığında her şey olabilir. Ancak doğru varlıklarda kullandığınız sürece uygulanabilir bir strateji olabilir. Genel olarak, varlıklar tek kullanımlık olduğunda veya değiştirilmesi onarımdan daha ucuz olduğunda, arızaya kadar çalışma iyi çalışır. Tek kullanımlık bir varlığın klasik örneği ampuldür. Her bir ampulü atmadan, hızlı ve kolay bir şekilde değiştirmeden önce mümkün olduğu kadar çok sıkıştırmak mantıklıdır. Onarılamaz şekilde tasarlanmıştır. Bazı öğeler tek kullanımlık olarak tasarlanmamıştır, ancak genellikle tamir edilmek yerine atılır. Sizinki bozulduğunda, eskisini tamir etmenin maliyetinden biraz daha fazlasına daha yeni bir model zaten mevcut. Örneğin, bilgisayar ekranı şu anda yeniden kullanarak aniden bozuldu. Büyük ihtimalle değiştirilecek, tamir edilmeyecek.
Arızaya kadar çalıştırmanın en güzel yanı, bir varlığın kırılmasına yol açan herhangi bir zaman veya enerji yatırımı yapmanızı gerektirmemesidir. İşin zor yanı, onu yalnızca doğru varlık türleri için kullandığınızdan emin olmaktır.
Önleyici bakım nedir?
Önleyici bakım, küçük sorunları büyük sorunlara dönüşmeden yakalamak için bakımı önceden planlar. Çizelgeler ilk olarak üreticilerin tavsiyelerine dayanma eğilimindedir, ancak zamanla geçmiş iş emri verileri kullanılarak ince ayar yapılır.
Önleyici bir bakım programı başlatmanın harika bir yolu, PM’leri ayarlamayı ve izlemeyi çok kolay hale getiren kullanıcı dostu, sezgisel bir çözümdür. Bulut tabanlı CMMS yazılımı ( tesis yönetim yazılımı olarak da bilinir ) veri güvenliği ve erişilebilirliği sağlar.
Duruma dayalı ve kestirimci bakım nedir?
Bu ikisine birlikte bakmak, her birini ayrı ayrı anlamayı kolaylaştırır. Çok geniş vuruşlarda, bunlar bir varlıktan toplanan aynı verileri kullanmanın iki yoludur.
Koşul temelli
Eski okul versiyonu görsel incelemedir. Departmanlar, teknisyenlerin büyük sorunlar haline gelmeden önce küçük sorunları aradıkları izlenecek yolları planlar. Yeni okul versiyonu için, bir HVAC sistemi içindeki fan üzerinde bir titreşim sensörünüz olduğunu hayal edin. Titreşimler çok güçlü hale gelir gelmez bakım departmanına haber verilir. Veya bir motoru izleyen bir termal görüntüleme kameranız var. Hava çok ısındığında, bakım departmanı ofisinde alarm zilleri çalar. Varlık kilitlenir ve kontrol edilir.
Her iki durumda da, varlık önceden belirlenmiş bir konfor bölgesinin (kriterlerin) dışına çıktığında bir bakım iş emri tetiklenir. Fan çok yavaş veya hızlı dönüyor. Motor çok sıcak veya çok soğuk. Duruma dayalı bakım, varlığın şu anda belirlenmiş bir standartla nasıl karşılaştırıldığıyla ilgilidir.
Öngörücü bakım
Burada trendleri aramak için verileri kullanıyorsunuz ve ardından PM programınızı bu trendlere dayandırıyorsunuz. Fanın şu andaki çalışma durumu hakkında endişelenmek yerine, geçen yıl ne yaptığıyla ilgileniyorsunuz. Mevcut durumu sürekli olarak önceden belirlenmiş bir idealle karşılaştırmıyorsunuz. Geçmiş verilere bakıyorsunuz ve bunu tahmin yapmak için kullanıyorsunuz. Öngörücü bakım, geçmişin size gelecekte ne yapacağınızı nasıl söyleyeceği ile ilgilidir.
Doğru bakım stratejisini nasıl seçebilirsiniz?
Artık seçenekleri bildiğinize göre, varlıklarınızın her biri için en iyi olanı nasıl seçebilirsiniz? Eşit derecede önemli iki faktörü tartmanız gerekir: strateji maliyeti ve varlık kritikliği.
Maliyet
En ucuzdan en pahalıya doğru bakım stratejileri şunlardır:
- Arızaya kadar
- Önleyici
- Koşul temelli
- Tahmine dayalı
Son ikisi, önemli ön ve devam eden yatırımlar gerektirebilir. Sensörler satın almanız, bunları düzgün bir şekilde kurmanız ve ardından bunları izlemek için yazılımı edinmeniz gerekir. Ayrıca muhtemelen mevcut personeliniz için ek eğitim de arıyorsunuz. Tahmine dayalı bakım için, verileri karmaşık algoritmalar aracılığıyla iletmek için yeni insanlar getirmeniz gerekebilir. Bir de yıpranmış sensörleri değiştirmenin devam eden maliyeti var, bu mantıklı çünkü hassas ekipmanı alıp sıcak çöl güneşinin altında yüksek basınçlı borular gibi şeylere bağlıyorsunuz.
Kritiklik
Maliyet tek düşünceniz olamaz. Öyle olsaydı, başarısızlığa kaçmak her zaman en iyi seçenek olurdu.
Peki kritiklik nedir? Bu, varlık çalışmayı durdurursa ne kadar kötü olurdu sorusunun cevabıdır. Bir bozulmanın sonuçları nelerdir? Cevabı düşünmeye başlamak için, sonuç kategorilerine ve şiddet seviyelerine bakabiliriz. Unutmayın, her sektör farklıdır, bu nedenle kendi sektöre özel listelerinizi oluşturmanız gerekir.
Bazı genel olanlara bakalım. Varlıklar bozulduğunda, aşağıdakiler üzerinde olumsuz etkiler olabilir:
- Üretim
- Güvenlik
- Uyma
- Bakım maliyetleri
Kategorilere sahip olduğunuzda, önem düzeyleri hakkında düşünebilirsiniz. İşleri kolaylaştırmak için kendimizi üç ile sınırlayacağız:
- Ilıman
- Haşin
- Felaket
Şimdi, tesisinizden ve endüstri standartlarınızdan elde edilen geçmiş verilerden yararlanarak bunları eşleştirmeniz gerekiyor. Örneğin üretimi ele alalım. Orta derecenin bir saatten daha az bir üretim kaybı, ciddi bir ila dört saat arası ve felaketin beş veya daha fazla saat kayıp üretim süresi olduğuna karar verebilirsiniz. Her sonuç kategorisi için, her önem düzeyini tanımlayın.
Bunu yaptıktan sonra, varlıklarınızın her birine bakmaya ve kritikliğini belirlemeye hazırsınız.
Uygulamadaki bakım stratejilerinin iyi ve hızlı bir örneği nedir?
Hızlı bir örnek üzerinden gidelim, bir dondurma fabrikası. En büyük varlıklarınızdan biri de deponuzdaki soğutma sistemidir. Tüm bitmiş ürünleri mağazalara göndermeden önce depoladığınız yerdir. Bu varlık bozulursa ne olur?
Üretim için geçmişte, varlığı beş ila sekiz saat arasında tamir etmenin uzun zaman aldığını bilirsiniz, bu da depodaki her şeyi kaybedebileceğiniz anlamına gelir. Ve yeni ürünü saklayacak bir yeriniz yoksa hattı çalıştıramazsınız. Bu nedenle varlık bozulduğunda, üretim feci bir darbe alır.
Güvenlik açısından, sadece ılımlı. Depo oda sıcaklığına ulaşırsa kimse zarar görmez. Ancak devasa dondurma birikintileri olacak, bu nedenle bazı ek tehlikeler var.
Uyum aynı zamanda çok fazla sorun yaşadığınız yerdir. Çevreyle ilgili tüm kurallar ve düzenlemeler nedeniyle, doğru sıcaklığın sağlanamaması, bir müfettişin fazladan ziyaretine mal olur.
Sonuncusu, sizin belirlediğiniz bakım maliyetleri sadece orta düzeydedir. Bakım departmanı işi kendisi yapar ve gerekli tüm parça ve malzemeleri zaten yerinde tutar. Biraz fazla mesai olsa bile, varlığı tekrar çalışır duruma getirmek size hiçbir zaman çok fazla işgücü maliyeti getirmez.
Yukarıdaki bilgilere dayanarak, muhtemelen koşula dayalı veya tahmine dayalı bakım isteyeceksiniz. Bu belirli varlığın arızaları, yeterince maliyetlidir ve bunlardan kaçınmak, ek masrafa değer.
Peki ya teslimat kamyonlarını boşaltmak için kullanılan forkliftler? Ya onlardan biri bozulursa? Üretim kaybı, güvenlik gibi orta seviyenin altındadır. Gerçek bir uyum sorunu yoktur. Ancak, dondurma fabrikasında forkliftlerin onarımı pahalı olma eğilimindedir. Yerinde çok fazla yedek parça bulundurmazsınız ve bakım departmanının genellikle bir satıcı getirmesi gerekir. Kritiklik nispeten düşüktür, ancak yine de önleyici bakıma yatırım yapılmasını garanti edecek kadar yüksektir.
Önleyici bir bakım programı başlatmanın harika bir yolu, PM’leri ayarlamayı ve izlemeyi çok kolay hale getiren kullanıcı dostu, sezgisel bir çözümdür. Bulut tabanlı CMMS yazılımı ( tesis yönetim yazılımı olarak da bilinir ) veri güvenliği ve erişilebilirliği sağlar.
En pahalı bakım stratejisi hangisidir?
İşte kısa, doğrudan cevap: En pahalı bakım stratejisi, hangisini kullanırsanız kullanın, farklı bir tane kullanmanız gerekir. Siz ve varlığınız için yanlışsa, dördünden herhangi biri en pahalı olacaktır.
Ne yazık ki, birçok kuruluş bakım ekiplerinin kısa vadede en az maliyetli olana dayalı bir strateji seçmesini istiyor. Ama asıl bakmaları gereken şey basit, ham maliyet değil. Yatırım getirisine (ROI) bakıyor olmalılar.
Çünkü sonuçta bir stratejinin size ne kadara mal olduğu önemli değil; seni ne kadar kurtardığı önemlidir.
Bazı özel örneklere bakalım.
Bu nedenle, başlamaya bağlı maliyetlere bakıyorsanız, duruma dayalı ve kestirimci bakım en pahalı olanlardır. Unutmayın, verileri yakalamak için yeni sensörlere, bu verileri anlamlandırmak için süslü bilgisayarlara ve ardından verileri iyi kararlar almak için teknisyenlerinize özel eğitim yatırım yapmanız gerekir. Çok para.
Ve harcamanız gerekecek tüm para bununla bile sınırlı değil. Sensörler bozulur ve onları değiştirmeniz gerekir. Yazılım eskir ve güncellemeniz gerekir. Veya bir abonelikle giderseniz devam eden bir maliyete bakıyor olabilirsiniz. Teknisyenler devam ediyor ve yenileri ortaya çıktığında, onları eğitmek için de para harcamanız gerekiyor.
Ama paran için ne alıyorsun? Yatırımınızın getirisi nedir? Bu bakım stratejilerini onlara ihtiyaç duymayan varlıklar üzerinde kullanıyorsanız, çok fazla değer elde edemezsiniz. Bir ampulde kestirimci bakım mümkündür, ancak bu aynı zamanda gülünçtür.
Peki ya büyük, pahalı, kritik bir varlığa ne dersiniz? Burada yılda bir veya iki arızanın önlenmesi, bakım programının yıllık maliyetlerini karşılayabilir.
Sonraki adımlar
Doğru stratejiyi seçmeden önce, kritikliği belirlemeniz gerekir. Ve bunu yapmanın yolu, sonuç kategorilerini ve şiddet düzeylerini düşünmeye başlamaktır. Sektörünüze ve tesisinize özeldirler, bu nedenle bazı veriler toplamanız gerekir. Neyse ki, iyi bir CMMS çözümü , iş emri geçmişlerini kolayca ve verimli bir şekilde toplamanın ve KPI’ları sıkıştırmanın harika bir yoludur.
repairist – bakım yönetimi yazılımı hakkındaki sorularınızı yanıtlamak, canlı bir yazılım demosu için rezervasyon yapmanıza yardımcı olmak ve hatta sizi ücretsiz bir deneme ile ayarlamak dahil, sizin için en uygun çözümü elde etmenize yardımcı olmak için burada .
Özet
Pek çok farklı bakım stratejisi vardır, ancak genellikle insanlar bunları dört türe ayırır. Arızaya kadar bakım, bir şeyleri yalnızca bozulduktan sonra onardığınız zamandır. Envanterde taşınması ucuz ve değiştirilmesi kolay varlıklar üzerinde iyi çalışır. Klasik örnek ampullerdir. Önleyici bakım, küçük sorunları büyük sorunlar haline gelmeden önce bulup düzeltmenize yardımcı olacak denetimleri ve görevleri planladığınız zamandır. Duruma dayalı ve tahmine dayalı olarak, bir sorun olduğunda veya ne zaman olacağını size bildirecek sensörlere ve gösterişli yazılımlara ihtiyacınız vardır. Küçük bir kesinti süresinin bile son derece pahalı olduğu büyük, karmaşık, pahalı varlıklar için, peşin ve devam eden maliyetler mantıklıdır. Varlıklarınız için doğru stratejiyi bulmak, hem maliyete hem de eleştirel olarak bakmayı içerir. Arızaların size ne kadar zarar verebileceğini öğrendikten sonra, doğru miktarda bakım yapabilirsiniz.